Як це власний бренд одягу? Про труднощі і факапи
З моменту останнього посту про фотосесії пройшов майже рік.
Рік, який був насичений на події. Рік, за який ми виросли з інтернет-магазину до власного шоу-руму в центрі Києва. Складний, але такий продуктивний рік!
Зараз, коли наші процеси вже майже налагоджені, я таки знайшла час для блогу. Що ж продовжу розповідати вам про нашу компанію, команду, структуру і все, що відбувається за лаштунками. Бренду Nine вже півтора року. За цей час ми випустили 12 повноцінних колекцій, одягнули близько тисячі дівчат, близько 2 мільйонів гривень вклали у розвиток бізнесу, відкрили шоу-рум в центрі Києва, розширили виробництво. Але це все було неможливе без помилок і труднощів. От про них і розповім.)
Відсутність бізнес-плану - найбільша помилка
Я починала цю справу без чіткого плану і конкретних цілей. Я не продумала методи їх досягнення, можливі ризики і шляхи їх подолання; не думала про ринки збуту; про рентабельність; про бухгалтерію; про собівартість; реалізацію і прибуток.
У мене була велика ідея і любов до одягу. А мій “бізнес-план” виглядав орієнтовно так: купити тканину, придумати фасон, відшити, сфотографувати і продати. Все це було схоже на авантюру під гаслом “А давай спробуємо?! Хіба складно пошити сукню і продати?” Складно!
Тому рік ми набивали “шишки”, аби розібратись в тонкощах і зрозуміти, як це все працює. Я вчилась всьому: від основ в соціальному маркетингу до різновидів обробок одягу. Навіть книгу про тканинознавство прочитала. Певно, “найдовшу” книгу в моєму житті))
Зате у 2017 рік ми йдемо з короткочасними і довготривалими цілями і дедлайном по них. І щонайголовніше - ми ВЖЕ приступили до пошиву весняної колекції, про що раніше могли тільки мріяти.
Собівартість колекції - це не додати і поділити
Перші дві колекції Nine автоматично були в мінусі. Бо, як виявилось, собівартість не вираховується за принципом додати витрати (тканини, фурнітура + пошив, як я це робила) і поділити на кількість одиниць. Собівартість вираховується за формулами, куди входять багато інших пунктів плюс можливі ризики. Хоча зізнатись чесно, ми часто нехтуємо формулами і випускаємо одяг в продаж із дуже малою маржою, оскільки прагнемо, аби наш одяг таки був доступним. Тому досі тестуємо різні шляхи зниження собівартості виробу, при цьому не знижуючи якість тканини і пошиву.
Аутсорс vs Власне виробництво
Спочатку ми планували віддавати пошив одягу на аутсорс, бо це економить час і гроші. Та, оскільки, ми шиємо лімітовану кількість (9 одиниць) не всі погоджувались на такі об’єми або виставляли ціни як за індивідуальний пошив. А ті, хто погоджувався, шив так, що нам соромно було випускати на ринок. Місяць спроб попрацювати з аутсорсом виявся марним. Тож довелось запускати своє.
А своє виробництво - це збільшення витрат в рази: оренда приміщення, комунальні послуги, закупівля техніки і всіх прикладних матеріалів, робочі моменти, людський фактор, куди ж без нього, і, звісно, найголовніше - команда!
Підбір команди - найважчий момент в бізнесі
Нам знадобилось три місяці, аби знайти професіоналів і просто близьких по духу людей.
А спочатку була армія швей, яка просто не сприймала тебе всерйоз, бо тобі лише 24 роки. І десь із десяток жінок, які робили криві стрічки, не знали, як підшити підкладку і не могли відрізнити лівий рукав від правого. Також приходили й ті, для яких ти була фінансовою подушкою безпеки, поки “ не наступить сезон на заводі морозива” або “не з'явиться омріяна робота на меблевій фабриці”. І я не жартую!
А ви просто уявіть цю постійну напругу, коли ти пообіцяв постійне оновлення асортименту, а швеї змінюються щотижня?! Я думала, що закрию бренд, так і не відкривши його.
Відшивати частинами - найбільший факап у виробництві
Аби випускати часто колекції, при цьому не збільшуючи виробництво, ми змушені були відшивати одяг поетапно. На момент виходу колекції ми відшивали розмірну сітку: XS, S, M, а потім дошивали інших шість одиниць. Втім, це часто призводило до страшенних помилок. Приміром, переплутали фасон чи довжину виробу. Та й відшив колекції тільки розтягувався.
Коли запускається пошив моделі “процесом” і всі 9 одиниць одразу, це відбувається в рази швидше і без помилок. Це колосальна економія часу, нервів і, відповідно, грошей. Перевірено нами 12-ми колекціями.
Якісні тканини за доступними цінами - задача не з легких
Тканини - головна біль всіх виробників одягу. А на початку це взагалі проблема глобального масштабу. Хотілось якісних тканин, але що ж таке “якісні тканини” і де їх брати?!
По-перше, я знала тільки два магазини тканин. Один - із китайсько-корейським асортиментом. Другий - із італійськими, як виявилось, частенько бракованими стоковими тканинами за досить високу ціну. Кілька тижнів я витратила на пошук тих самих магазинів.
По-друге, це зараз я відрізню бавовну з еластаном, бавовну з поліестром, бавовну поліровану, бавовну 100% і бавовну від штапелю. Тоді ж мені було достатньо гарного принту чи кольору. А як ця тканина підійде під обраний фасон, як буде шитися або якою буде в догляді, я навіть не думала, що це важливо. А це ж просто гіперважливо! Думаю не потрібно казати, скільки часу і зайвих сил ми витратили на переосмислення колекцій.
По-третє, ринок тканин в Україні вузький і ти постійно в пошуках “особливих”, тобто таких, щоб не були на кожному кутку. Ми досі “потіємо” в пошуках тієї самої. І вже плануємо розширити географію і купувати тканини напряму в Італії.)
Платна реклама не завжди гарантує результат
Наразі ми відмовляємось від реклами в друкованих ЗМІ, від інтерв’ю за одяг, від платної реклами на сайтах, тому що вони виявились малоефективними. Для нас. Одного разу ми подарували сукню за інтерв’ю про нас, а одного - 6000 гривень, щоб бути в підбірці луків у відомого глянця. І кожна з цих реклам дала рівно нічого. Натомість, коли ми потрапляли в підбірки без нашого відома або давали інтерв’ю, тому що ми цікаві, - це напряму впливало на продажі. Тож ми прийняли рішення витрачати гроші на рекламу у Facebook і на якісні фото для instagram. Це працює.
Фотошоп не виправить все. Хоча ні, виправить, але за дуже великі гроші. Тому працювати краще одразу з професіоналами, які вміють виставляти правильно світло і робити постобробку. Коли ми економили на якості фото на сайт, то завжди чули від клієнтів наступне: “В житті ваш одяг просто неймовірний. На сайті вашому не замовляла, бо…”. На момент відкриття бренду, певно, це був правильний крок - шукати більш доступні варіанти. Хоча хто його знає? Можливо, продажі були би більшими. Зараз, коли ми обираємо фотографа, то тримаємо в голові наступне: в Києві є доставка кур’єром і шоу-рум, а поза межами є тільки картинка на сайті. Ось такі були наші основні труднощі і факапи. І все-таки це чудово, що вони були. Вони нас вчать, загартовують і дають поштовх рухатись вперед.
Дякую, що ви з нами!
Ваша Іра, Nine.